Zamieszkiwał w opuszczonych chatach ogrodowych, na strychach w Bourges. Swoje ostatnie lata zakończył w Asnières-lès-Bourges w kabinie ciężarówki oferowanej mu przez właściciela złomowiska. Zginął tragicznie, został zamordowany.
Bascoulard często przechadzał się po mieście w kobiecym stroju (w sukniach, które sam szył lub zamawiał na miarę), zabierając ze sobą aparat fotograficzny i prosząc napotkane osoby aby zrobiły mu zdjęcie. W liście wyznał „Jeśli czasami chodzę po okolicy ubrany jak kobieta, to dlatego, że uważam ten strój za bardziej estetyczny”. Z tego powodu był też przedmiotem wielu aresztowań i raportów policyjnych, na które lubił odpowiadać listownie. Fotografie odsłaniają outsidera zmieniającego się wraz z upływem lat, prawie zawsze z nieodłącznym lustrem w dłoni.
Marcel Bascoulard uczestniczył w tworzeniu własnej romantycznej i tragicznej legendy, karmionej identyfikacją z postacią matki i odrzuceniem sfery domowej. Historia rodziny outsidera była naznaczona wstrząsami po tym, jak jego matka zamordowała jego ojca, gdy Marcel Bascoulard miał dziewiętnaście lat.
Polecam wystawy/publikacje:
„Les Cahiers dessinés”, Halle Saint – Pierre, Paryż, 2015
photo | brut, Collection Bruno Decharme & compagnie. Wspólpraca: Abcd Collection, Paryż; Rencontres de la photographie, Arles; American Folk Art Museum in New York. Rencontres de la photographie d’Arles, 2019.; American Folk Art Museum, New York, 2021.
P. Martinat, F. Pajak, O. Brunet, „Marcel Bascoulard : Dessinateur virtuose, clochard magnifique, femme inventée”, 2014
„Photo Brut Bruno Decharme”, Flammarion-Pere Castor, 2020