MILLY CANAVERO
/ 1920-2010 /

Włoska mediumistka, której droga twórcza rozpoczęła się pewnego listopadowego dnia 1976 roku w jej okazałym domu w Genui, kiedy usłyszała polecenie wykonania rysunku od bezcielesnej istoty.  Po tym wydarzeniu Canavero zaczęła odkrywać świat zjawisk paranormalnych. Artystka początkowo eksperymentowała z pismem  automatycznym przy pomocy planszety. Rysowała nocą w stanie całkowitego „przepływu” energii. Z czasem Milly Canavero swoje geometryczne, precyzyjne prace wykonywała odręcznie, bez linijki, szablonu i innych pomocy. Jej mediumiczne rysunki są geometrycznymi formami linii prostych i spirali, tworzone najczęściej jednym, nieprzerwanym ruchem. Z graficznych komunikatów wyłaniały się wyjaśnienia dotyczące znaczenia symboli, które pojawiały się w niezliczonych powtórzeniach, odmianach i wzorach, a które zawsze zdają się łączyć przeciwieństwa: demarkacja i zanik granic, jednoznaczność i dwuznaczność, odśrodkowa dynamika kinetyczna oraz gromadzenie się dośrodkowe i bezruch. Przede wszystkim są one obrazowymi ilustracjami sposobu, w jaki wielość wyłania się z Jednego i jak można ponownie wznieść się z wielości do Jednego.

Rysunki te zawierają szyfry, które Canvero  interpretowała jako hieroglify wymarłych języków i śmierć gwiazd, często podpisując je znakiem kwiatu. Canavero uważała, że prace podpisane kwiatem stanowią przesłanie pozaziemskiej inteligencji.  Kwiat, jak wyjaśniła artystka, stanowił o  „świadomej emancypacji misji realizowanej na Ziemi”, symbolizował istnienie we wszechświecie  szczególnego rodzaju energii, którą nazwała „energią odżywczą”. „Nouri”-wędrujące dusze, miriady Nouri,  przenikają kosmos i dostarczają energii  żywym istotom.  „Kwiat” oznaczał także,  że w każdym swoim wcieleniu człowiek musi być świadomy swojej pozycji we wszechświecie, a każde życie należy przeżyć w taki sposób, aby służyło duchowemu wznoszeniu się. Artystka wierzyła, że jej rysunki ukazują podstawowe prawo ludzkiej świadomości: ewolucję w kierunku wyższych poziomów duchowych. Canavero utrzymywała, że jej rysunki przedstawiają proces duchowego dojrzewania, który zachodzi poprzez cykle reinkarnacji. Dla Milly Canavero promienie na rysunkach reprezentowały mądrość emanującą z Ducha Uniwersalnego, podążającego za Światłem,  przenikającego kosmos w jego nieskończoności. „

Prace Canavero prezentowane były na wystawie w Pawilonie Centralnym 59. Biennale Sztuki w Wenecji „Milky dream” kuratorowanej przez Cecilię Alemani w 23 kwietnia – 27 listopada 2022 r.

Prace M. Canavero z kolekcji Elmar R. Gruber / The Mediumistic Collection
Obecnie w CoMA reprezentowanych jest ponad 60 artystów, których prace obejmują ponad 1300 dzieł. Wybór z nich prezentowany jest na tej stronie internetowej https://mediumistic.art

Milly Canavero jako dziecko otrzymała rygorystyczne wykształcenie. Trudności w kontaktach międzyludzkich, których doświadczyła jako dziecko, miały swoją kontynuację w małżeństwie z chirurgiem, profesorem Michelangelo Canavero. Milly Canavero nie miała zawodu, małżeństwo pozostało bezdzietne, a w domu męża jej szwagierka prowadziła rygorystyczny reżim. W tym opresyjnym środowisku czuła się coraz bardziej samotna i coraz bardziej wycofywała się z kontaktów międzyludzkich z mężem i najbliższymi. Jedyną rzeczą, która przynosiła jej ukojenie, była muzyka. Mówiła o sobie: „Moje mediumistyczne życie zaczęło się od cierpienia”. Na początku lat 70-tych podczas wakacji w Montecatini spotkała medium, które zabrało ją na seans spirytystyczny. Milly Canavero do tego czasu nie miała styczności ze zjawiskami paranormalnymi i spirytystycznymi. Kiedy w następnym roku wróciła do Montecatini i po raz kolejny wzięła udział w seansie spirytystycznym, była całkowicie zafascynowana inną rzeczywistością, która się przed nią odsłoniła.