Pozostał w szpitalu przez 56 lat swojego życia.
Artysta transpłciowy, wierzył w reinkarnacje i fakt, że we wszystkich poprzednich wcieleniach był kobietą. Stworzył około 1000 prac, w których powracał do motywu postaci niebinarnych, posiadających cechy mężczyzny, kobiety i zwierzęcia.
Jego prace odnoszą się do tęsknoty za ucieleśnieniem płci przeciwnej w celu zatracenia własnego męskiego instynktu seksualnego. Poprzez samokastrację Ovartaci w końcu dokonał przeistoczenia z mężczyzny w kobietę.
Artysta/ka zawsze zajmował/a się tematem transformacji. Obrazy, rzeźby, a nawet latające maszyny odzwierciedlają fantazje o różnych cyklach reinkarnacji życia, jako motyl, ptak, puma czy tygrys. Tworzył/a figurki kobiece i lalki o niemal naturalnej wielkości. Lalki te stawały się dla Overtaci towarzyszkami życia, miały swoje imiona. Artysta/ka zamieniał/a przestrzeń życiową w unikalny wszechświat, dekorował/a swój pokój, studiował/a, uczył/a się chińskiego.
Podczas inwentaryzacji w muzeum jedna z lalek Overtaci rozbiła się. Wewnątrz głowy odnaleziono ukryty wiersz zapisany w języku hiszpańskim: „Życie na Ziemi cierpi…”




Polecam:
„Crazy, Queer, and Lovable – Ovartaci”, Museum Lagerhaus, St. Gallen, Szwajcaria 2019-2010
L.Peiry, „The Orgins of outsider art”, Collection de l’Art Brut, Lozanna 2005
The Museum Ovartaci, Risskov, Dania